Nové směrnice o digitálních smlouvách sjednocují pravidla internetového obchodu

Komise v prosinci schválila návrh směrnice týkající se poskytování digitálního obsahu (streaming hudby, filmů, cloudová úložiště a podobně) a směrnice týkající se prodeje zboží po internetu (provozování e-shopů). Směrnice by měly zjednodušit a podpořit přístup k digitálnímu obsahu a internetovému prodeji v celé EU.

Podle údajů Komise umožňuje online nákup zákazníkům z jiných států pouze 12 % obchodníků, tuzemský e-shop však provozuje 37 % obchodníků. Pouze jeden ze tří e-shopů v EU tedy umožňuje přeshraniční nákupy. Obdobné statistiky platí i u samotných spotřebitelů, kdy pouze 15 % spotřebitelů nakupuje v zahraničních e-shopech, přičemž v tuzemských jich nakupuje 44 %.

Pro 39 % provozovatelů e-shopů jsou přitom důvodem neumožňování přeshraničních nákupů rozdíly ve vnitrostátním smluvním právu členských států a náklady spojené s úpravou e-shopu pro právní řády jednotlivých států.

Odstranění těchto překážek přeshraničního internetového obchodu je hlavním účelem směrnic. Směrnice si kladou za cíl sjednotit různorodé právní úpravy a tím snížit náklady podnikatelů na přizpůsobení se jednotlivým právním řádům a odstranit nedůvěru spotřebitelů k nakupování z jiné země. Měl by se tak zvýšit počet provozovatelů e-shopů, kteří přeshraniční nákupy umožňují, i spotřebitelů, kteří ze zahraničí nakupují.

Směrnice o poskytování digitálního obsahu sjednotí zejména následující práva a povinnosti:

• Dodavatel bude odpovídat za vady digitálního obsahu. Tato odpovědnost nebude časově omezená, neboť digitální obsah v průběhu času nepodléhá opotřebení.

• V případě vadného digitálního obsahu dojde k obrácení důkazního břemene. Spotřebitel nebude muset prokazovat, že vada digitálního obsahu existovala již v okamžiku dodání, ale dodavatel bude prokazovat, že tomu tak nebylo. Je tomu tak z důvodu technické povahy digitálního obsahu, kvůli níž je pro spotřebitele zpravidla nadměrně obtížné prokázat příčinu vady digitálního obsahu.

• Spotřebitelé budou oprávněni vypovědět dlouhodobé smlouvy a smlouvy, u nichž dodavatel provede podstatné změny, zejména v důsledku změny všeobecných obchodních podmínek.

• Pokud spotřebitel získá digitální obsah či službu výměnou za poskytnutí svých osobních údajů, dodavatel musí v případě ukončení smlouvy tyto údaje přestat používat.

Směrnice o prodeji zboží po internetu pak bude sjednocovat zejména následující:

• Dojde ke sjednocení doby, po kterou spotřebitel nemusí prokazovat, že vada zboží existovala již v době dodání. V současnosti tuto dobu stanoví každý členský stát samostatně, podle směrnice to však již budou univerzálně dva roky.

• Právo odstoupit od smlouvy bude univerzálně zakotveno i v případě drobných vad, které prodejce nebude schopen opravit nebo nahradit novým zbožím.

• V případě použitého zboží zakoupeného přes internet budou mít spotřebitelé možnost uplatnit svá práva během dvou let jako v případě nového zboží, a nikoli pouze po dobu jednoho roku, jako je tomu v současné době v některých členských státech.

Díky sjednocení pravidel poskytování digitálního obsahu a internetového prodeje zboží dojde ke zjednodušení internetového podnikání v rámci celé EU. Podnikatelé tak budou moci svou činnost snáze rozšířit i do dalších členských států, když se nebudou muset věnovat zvláštním právním úpravám jednotlivých států.

Podle statistik komise činí v současné době jednorázové náklady na přizpůsobení podnikání právnímu řádu jednoho členského státu 9.000,- EUR. Při rozšíření obchodu na všech 27 států EU tak lze díky sjednocení právní úpravy ušetřit až 243.000,- EUR.

Spotřebitelé pak na druhé straně budou mít jistotu, že při nákupu digitálního obsahu či zboží ze zahraničí budou mít stejná práva, jako při nákupu v tuzemsku.

Směrnici však bude muset nejprve schválit Evropský parlament a Rada, následně budou muset být převzaty do právních řádů jednotlivých států. V případě schválení směrnic lze tedy jejich promítnutí do vnitrostátního práva očekávat v horizontu cca dvou až tří let.

Pro více informací se prosím  obraťte na partnera kanceláře, Mgr. Jiřího Kučeru, e-mail: jkucera@kuceralegal.cz; tel: +420604242241 nebo na spolupracujícího advokáta Mgr. Karla Machačku, e-mail: kmachacka@kuceralegal.cz; tel: +420734854856, popřípadě na sekretariát, e-mail: info@kuceralegal.cz; tel: +420737235119.

    Máte dotazy na naše služby?

    Ozvěte se nám ještě dnes

    +420 273 134 333