Česko o podpoře elektromobility mluví, zatímco jinde konají. Kolik příležitostí si nechá MPO utéct?

Před pár lety to vypadalo, že Česko čeká jedna z největších strategických investic poslední doby: koncern Volkswagen plánoval v Česku výstavbu tzv. gigafactory na výrobu lithiových baterií do elektromobilů. Teď se ukazuje, že pokud Česko a EU neudělá pro podporu elektromobility víc, tak gigafactory jen tak nebude.

Volkswagen se měl do června 2022 vyjádřit, zda si pro investici a výstavbu továrny na lithiové baterie pro elektromobily vybere Česko, Polsko, Slovensko či Maďarsko. Hlavním favoritem bylo území letiště v Líních a zvažováno bylo také území bývalé tepelné elektrárny Prunéřov I. v Ústeckém kraji. Ku překvapení mnohých ale Volkswagen nedávno oznámil, že se nyní bude soustředit na výstavbu obdobné miliardové investice v Severní Americe.

Přestože se koncern opakovaně vyjádřil v tom smyslu, že tímto rozhodnutím není nijak ovlivněno jejich rozhodnutí postavit gigafactory také ve střední Evropě, je zřejmé, že projekt gigafactory ve střední Evropě se minimálně odsouvá na druhou kolej. 

Důvody pro takové rozhodnutí přitom nejsou nijak překvapivé. Washington pro zelenou energetiku přichystal masivní podporu, která dosahuje 369 miliard dolarů (8,25 bilionu Kč). Volkswagen tak na výstavbu prakticky stejné gigafactory získá pobídky ve výši deseti miliard eur (235 miliard Kč). V rámci Česka byla zvažovaná pobídka mnohonásobně nižší.

Není proto překvapením, že se Volkswagen rozhodl vyčkat s výstavbou gigafactory do doby, než EU zareaguje rozumnějšími podmínkami pro podporu její výstavby. Nejen Volkswagen, ale i další evropští výrobci baterií dlouhodobě volají po větší podpoře podobných projektů ze strany EU i členských zemí, která je zatím zcela nedostačující.

Česko bylo např. Volkswagenu schopno nabídnout dotace do infrastruktury či daňové úlevy. Výraznější finanční injekce však ve hře není. Podíváme-li se např. na operační program Spravedlivá transformace, v rámci kterého má být podpořen projekt gigafactory na území bývalé tepelné elektrárny Prunéřov I., tak zjistíme, že předpokládaná výše dotace činí pouze 1,2 miliardy Kč. 

Současná podpora výstavby gigafactory v EU je tak zcela nedostatečná, zejména v porovnání s podporou v Severní Americe.

Obdobně nedostatečná je i podpora spotřebitelů, která by vedla k nákupu elektromobilu. Přímá dotační podpora nákupu elektromobilů pro fyzické osoby totiž zatím v Česku stále neexistuje, přestože se o ní už léta spekuluje.

Forma nepřímé podpory v podobě osvobození od nutnosti platit dálniční známku či možnosti parkovat bezplatně v modrých zónách rozhodně není dostatečná. Česká republika tak patří mezi desítku zemí v EU, které nemají žádné přímé pobídky pro nákup elektromobilů či jiných vozů s alternativními pohony.

To vše za situace, kdy Česko již v roce 2022 chystalo dotační program na podporu nákupu elektromobilů ve výši 940 milionů korun, a to pro firmy i živnostníky. Podpořit se tak měl nákup celkem 4 550 nových elektroaut a kompenzováno mohlo být 40 – 60 procent rozdílu pořizovací ceny oproti verzi se spalovacím motorem. Dotační program měl být spuštěn už na začátku března 2022. 

To se nestalo – Evropská komise v rámci schvalování Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK) měla silné výhrady k možnosti a rozsahu podpory čisté mobility.

Vzhledem k tomu, že podpora elektromobility z Národního plánu obnovy byla k podpoře z OP TAK plánována jako komplementární, změnily tyto výhrady Evropské komise celkovou koncepci podpory elektromobility v České republice.

Přestože Evropská komise již OP TAK schválila a na podporu podnikatelů je připraveno téměř 82 miliard korun, neplánuje OP TAK v letošním roce spouštět žádné programy na podporu elektromobility. Ta se výhledově odsouvá až na rok 2024.

    Máte dotazy na naše služby?

    Ozvěte se nám ještě dnes

    +420 273 134 333